Friday, May 29, 2015

Parenting 101 : Tips Tidurkan Anak Awal



Tahu tak.

Bila seorang ibu tidak mempunyai rehat yang cukup. Emosinya akan turun naik turun naik.

silap2 tukaq jadi monster warna hijau. Bahaya tau emosi tak stabil ni.

So. Bagaimana nak dapat rehat yang cukup? Mcm zah,yang bekerja ni. Memang perlukan tidur lena. Dapat 3 jam pun dah cukup baik.

Zah akan pastikan anak2 tidur awal. Alhamdulillah sejak anak sulung. Jarangla kami suami isteri berjaga sebab anak nak main ke apa..

Latih anak anda. Reward mereka. InsyaAllah segalanya takde masalah.
Pada awalnya. Mak kena tidur bersama dengan anak. Sambil tunggu mata terpejam boleh ajar anak2 berbual. Bercerita mengenai pelajaran mereka. Tanya tentang sekolah.

Kemudian,ajak anak baca bersama-sama surah2 lazim. Doa2 yang dipelajari di sekolah...zah juga akan pastikan anak keluar peluh setiap hari.

Bagi depa aktif. Main bola ke. Kayuh basikal ke. Biasanya malam tu memang mudah tidur.

Awal-awal tu memangla sedikit sukar. Tapi lama-lama. Bila jadi habit. InsyaAllah tiada yang susah...

Untuk ibu pula....lepas anak tido. Ibu amik pil ajaib shaklee -> ostematrix.

InsyaAllah lagi lena la tidur...

Kalau nak berkawan dengan suami pula. Set la dating sesiap....amik jamu ajaib ni---
> alfalfa...hihi ok tu entry lain.

Semoga bermanfaat.

@harizah_azfar
017.413.4689

#mmIgers
#TipsParenting
#PilTidur
#AnakMeragam
#AnakSusahTidurMalam

posted from Bloggeroid

No comments:

Google+ Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Send a Dozen Roses at WiddlyTinks.com
Web Analytics