Sunday, May 03, 2015

Breastfeeding 101 : ( Berpuasa : Bf & Pregnancy)

Alhamdulillah sejak tahun 2009. Zah ni tak berhenti-henti menyusukan anak dan hamil.

Sebagai ibu hamil & menyusukan kita memang ada rukhsah berpuasa. Tapi alhamdulillah. Zah dapat berpuasa penuh tanpa menggangu penyusuan susu ibu lansung.

Tips :-

√ Banyakkan minum air kosong/suam. Minum dari berbuka sampailah waktu imsak. 25kg berat = 1 liter air masak/suam.

√ Jangan skip sahur.

√ Makan banyak buah,sayur,sup dan makanan berkuah. Elakkan makan banyak gula n garam sebab badan akan cepat dahaga.

√ Berbuka puasa dengan makanan sihat. Tinggi protein, glukos & cecair.

√ Makan kurma, susu soya, dan milk booster yang sihat dan sesuai dengan ibu.

√ Pump mcm biasa. Tapi zah, akan kurangkan waktu memerah. masih 3-4 kali sehari. tp tak buat 20 minit. 10 ke 15 minit sehari sahaja.

√ Sediakan payung sebelum hujan. Pastikan stok ebm sudah mula disediakan sekarang. 61 hari menuju ramadhan. InsyaAllah susu cukup.

√ Susu ibu akan terhasil sekiranya permintaan ada sama ada dari menyusu atau memerah. Susu tak akan terganggu semasa berpuasa. Tetapi badan ibu mungkin akan sedikit letih dan penat.

saranan zah.

√ Ambil Set Kesihatan Optimum untuk elak ibu letih dan penat semasa bekerja

√ Buat stok seawal mungkin.

√ Enjoy ur journey. Jangan Stress.

√ Jika tidak mampu berpuasa. Ambil rukhsah. Allah tak akan membebankan hambaNya.

love.

@harizah_azfar
017.413.4689

#KaunselorLaktasi
#MBFPC
#susuibuterbaik
#TipsIbuMenyusuPuasa
#milkbooster
#VitaminIbuMenyusu
#MMigers
#mentoringByNik
#mentoringbyherny


No comments:

Google+ Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Send a Dozen Roses at WiddlyTinks.com
Web Analytics