Monday, March 02, 2015

Breastfeeding : Selepas 2 tahun nak bagi susu apa pada anak?


Tadi Zah ada tengok wall Kak Zatul pasal harga susu FM
biasanya selepas 2 tahun,
kebanyakan dari ibu yang menyusukan anak memilih untuk berhentikan anak dari menyusu susu ibu dan mula tercari-cari FM apa yang sesuai untuk menggantikan susu ibu.

Tapi lepas tengok harga FM
mau pengsan terkejut zah dan suami..hihihi 



ok, zah nak cerita pasal anak ketiga zah.

daia memang fully menyusu susu ibu 2 tahun 3 bulan.
sampai sekarang still bf lagi, tapi takdelah menyusu kerap sangat
just lepas rindu gitu..cium2 sikit-sikit..
buat hilang rindu.

Amani memang sejak 1 tahun 6 bulan
dia stop botol
lega sangat...dan amani memang lansung tak minum EBM or susu gantian lain semasa dia dengan pengasuh..alhamdulillah, pengasuh pun faham dan tak paksa amani..
sebab, amani boleh tido lena tanpa susu pun
janji dia makan dengan kenyang.


Zah memang ajar anak makan seawal usia dia 181 hari
tapi takdelah makan macam makanan dewasa tu
amani adalah makan sikit-sikit,

cukup 8 bulan zah stop bagi puree
sebab amani lebih tertarik pada makanan keluarga
alhamdulillah
setahun usia amani, zah memang tak mengalah untuk ajar dia makan.

menyusu?
amani memang kejenya menyusu sahaja bila bonda ada
tp susu tak minum dah.

ada sesetengah ibu yang memilih untuk BF anak tanpa makanan
terpulang, tp bagi zah
zah suka perkenalkan anak dengan makanan
susu bukan lagi keperluan utama

alhamdulillah.
until now,
amani memang sangat kuat makan
dan mama memang kena rajin masak
sebab once amani turun kereta
dia akan minta makan dah :)

ok korang.
harapnya kalau nak cari info mengenai susu apa nak bagi kat anak
selepas anak 2 tahun.

zah harap apa yang zah kongsi ni membantu.

sumber kalsium bukan dari susu sahaja

Salam Penyusuan Susu Ibu
Izzah
017.413.4689

5 comments:

Cik Puan Tqah said...

setuju..tqah pon da start slowkan bf rayyan sbb ebm mmg xde..just provide makanan lengkap je.. now dia mmg suka home made vitagen,.. tqah just blend kan air buah cmpoo yogurt.. so dia akan mnum tu n makan da kenyang

Balqis said...

assalammualaikum
sy pun tgk pk nk ganti susu ape..tp lps baca ni..alhamdulillah lega..
sbb ank mmg xmo susu fm..ajar la dh berbulan2..mmg xminum..dummy je letak puting kt mulut...sbb nk df je.sy ajar ank fm ms die nk 2tahun sbb sy slalu outstation n ebm xbyk dh. tp sbb die suka makan..lega..ms outstation...suami bg die air zam zam...

Nieza Ishak said...

Tahniah Zah, Amani nak dapat adik.

Zulaikha anak akak tak sambung minum susu pun, lebihkan bagi makan smp kenyang

nini said...

Cri bout fully bf jumpa blog ni...hihi

nini said...

Cri info pasal bf sampai sini..hihi

Google+ Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Send a Dozen Roses at WiddlyTinks.com
Web Analytics