Monday, July 01, 2013

Penyusuan Susu Ibu : Reverse Cycle



Risau melihat susu yang diperah tidak banyak bukanlah cerita yang Zah rasakan sinonim dengan kisah penyusuan susu ibu kali ketiga ini, Amani...orangnya menyusu 'sikit' disiang hari dan menyusu banyak pada malam hari...

Alhamdulillah, dia masih naik berat badan..masih ketul-ketul macam ayam kfc....lega jugalah...takdelah risau sangat.

Reverse cycle tu apa?

Reverse cycle ni menyusu sikit siang, malam pulun sebab menyusu direct.


Cuma bila reverse cycle ni...maknye kena korban tido sikitlah..
tido nyenyak tu takde dah dalam kamus..
amani menang tak bagi can langsung bonda alih badan..
agak di nak...memang melekat jelah.


tapi reverse cycle ni hanya bila amani dirumah pengasuh,
kalau hari cuti...amani ok je menyusu dengan bonda

alhamdulillah, dah 7 bulan amani menyusu
zah takde masalah dengan stok susu lagi.
perahan sekali ke dua kali je masa hujung minggu.
zah banyak masa dengan amani dan aqilah je.



2 comments:

Brilliant Marjan said...

assalam sis. baru sy tau namanya reverse cycle.bb sy nk masuk 8bulan.kalau dgn MIL, dia kurang nyusu dlm botol walaupun sy perah.tp mlm mmg pulun byk.sy pun hairan.sbb MIL tegur kt ank kurang nyusu (dalam keluarga belah suami, sy masih bf baby walaupun kerja.tak campur susu lain)

izzahazfar said...

emm, tulah..kena sabar sikit ehh...anak ni kekadang peel depa lain sikit...hihihi just enjoy ur journey..kang depa besaq lain pula cara menyusunya :)

Google+ Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Send a Dozen Roses at WiddlyTinks.com
Web Analytics