Thursday, January 03, 2013

Akmal masuk sekolah

Jadi ibu yang pertama kali hantar anak ke sekolah,  ada pelbagai emosi...shahdu..gembira malah kagum pun ada dengan anak sendiri.

Akmal adalah seorang anak yang sangaaat manja..ye sangat manja berbanding angah Irdina, kekadang makanpun nak bonda suapkan..baru makan banyak...tapi dia dah mula belajar pakai baju sendiri, mandi sendiri, basuh yak sendiri...heheheh

Zah dan suami bersetuju hantar Akmal ke sekolah tahun ni..kami pilih sekolah PASTI berdekatan dengan rumah..senang dia nak balik ke rumah pengasuh tengah hari dan sekolah tu ada ajar semuanya..insyaAllah ilmu dunia akhirat.

Lepas daftar minggu lepas, Akmal memang sangat teruja ke sekolah...semalam masa bawa di ke sekolah..Zah temankan juga...tapi duduk jauh-jauh..just pantau apa yang patut je...banyak benda juga nak ajar Akmal bila nak masuk sekolah ni....ajar bangun pagi...nak mandi awal-awal pagi tu ingatkan bercinta...rupanya tak...alhamdulillah, maybe sebab dah berbulan-bulan tunjukkan keseronokan bersekolah,diapun teruja...

ni zah kongsikan gambar hari pertama, bebduak umur 4,5 dan 6 tahun kumpul satu kelas...so nampak ramai sikit...tp pagi tadi dah asing dah...setiap orang ada meja sendiri :)


Akmal dok perhati kawan-kawan dia...

Akmal tengah belajar pasal gajah...balik rumah pun dok bising nyanyi pasal gajah..hehehe

dia pergi jumpa cikgu..minta buku :)

sempat tanya bonda dari jauh kata best sekolah

dengar cikgu bercerita...

makan time..dia pandai g basuh tangan seperti yang cikgu arahkan...baca doa dengan bebudak lain dan minum ayaq sendiri...sekali lagi bonda menitis air mata...

lepas rehat sambung belajar balik :)

Secara keseluruhannya..seronok sangat akmal ke sekolah..alhamdulillah..mulut dia tak henti-henti bercakap...harapnya dia tak pelat lagi....insyaAllah....sekolahpun ok,sebelum balik macam-macam ajar...baca tasbih kifarah,doa keluar rumah, doa naik kenderaan,doa untuk ibu bapa...

Cuma yang kelakar bila akmal tutup telinga bila bebudak bising..hehehe...macam-macam akmal ni.

Hari ni zah tinggalkan dia sendiri..ada orientasi sampai jam 11 pagi...tadi ajar dia letak kasut satu tempat..senang nak cari :)

oh lagi 3 tahun semua anak zah sekolah...Akmal darjah satu,angah tadika 6 tahun,baby qaireen 4 tahun..cepat betul masa berlalu.

Jadi ibu, banyak benda yang dirisaukan..tp bila kita tanam kepercayaan kepada anak..insyaAllah semuanya berjalan dengan baik...


Salam Kasih,
Izzah

No comments:

Google+ Followers

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Send a Dozen Roses at WiddlyTinks.com
Web Analytics